Sommar nu tack!

Nu är jag nästan klar med trädgården, skall bara köpa någon enstaka blomma till och fylla några hålrum i några stora krukor. Längtar efter att allt jag har sått och planterat växer till sig och börjar blomma. Hoppas att buskarna jag har köpt tar sig ordentligt, har väl inte supergröna fingrar om man säger så och är för lat för att läsa på om hur olika växter skall skötas. Kan inte alla bara ha samma Skötselråd liksom (där det står att de behöver befintlig jord, vatten, när det regnar, och sol, när den behagar titta fram).
Förhoppningsvis så överlever magnolian, pionerna och syrenerna som jag har planterat.
Bänken är en gammal hockeybänk som jag har sprayat. Har sytt på en rosa Frans på mitt vita IKEAparasoll. Sydde för hand, tog ca sex timmar delat på tre sytillfällen och jag stack mig på nålen ca hundra gånger. När jag precis vad färdig och skulle fälla upp parasollet för att skåda min skapelse så lyckas jag luta det mot en kaktus som trasslar in sig i fransen. Ordentligt. Försöker att balansera det stora, tunga parasollet med en hand och trassla loss kaktus med den andra. Så efter en stund av fransryckande och svordomar så hade jag lyckats samla på mig ett antal stick till och befriat en kaktus. Nu har jag ett fabulöst parasoll iaf.
Längst till höger i bilden växte det tre stora buskar, dem har jag grävt upp och planterat om, till vänster om trädgårdsgruppen. Innan jag grävde ner dem så tog jag några plättar gräs och placerade över buskarnas gamla bostad. Bredvid har jag sått gräs som är på god väg upp nu. Har fått en mycket rymligare och trevligare uteplats nu. Har grävt lite rabatter längst husväggen och satt magnolia, pion och sått blommor. Tänker att det så småningom skall vara en oas av blommor runt den lilla gruppen, fast det var ju det där med att jag inte har så gröna fingrarna så det kanske bara blir de där omplacerade buskarna, en hope rabarer och några liljor som redan växte där när jag flyttade in... Hoppas kan man ju alltid.
Buskarna ser lite ledsna ut, var tvungen att klippa ner dem ganska mycket för att de skulle bli hanterbara och det var i helt fel säsong. De skulle precis börja blomma när jag gick in och fullkomligt mördade varenda litet blad. Några nya blad har det dock kommit så jag har stora förhoppningar om att de har ett långt liv framför sig. 
Har satt ett snöre mellan vägg och pelare, nu hänger de två solcellslampor där och jag tänker att man kan hänga vimplar och annat pynt i när man skall dricka drinkar här på fina sommarkvällar.
So much room for activities!
I krukorna på det rosa bordet har jag sått massa örter. Är så himlas härligt att gå ut och plocka basilika till mackan. Kommer se betydligt snyggare ut när det växer något i alla krukor.
Vid stupröret står det en pion, det gör det även i den lilla jordplätten vid de blå blommorna, den är dock tiny. Den lilla kvisten i den stora jordplätten bredvid rabarberna är en magnolia. Pioner och magnolior är bland det finaste blommorna!
Tomat, chili och mer örter växer här. De fina mässingskrukorna hittade jag på loppis för någon tia.
Det är viktigt ha fina planteringsverktyg!
 
 
 
Spraymålade denna stolen förra våren, sedan har den övervintrat i trädgården och blivit fint sliten. Så hoppas jag även att hockeybänken kommer att se ut nästa år. Fint med lite patina på några möbler.
Att beror på patina så har denna pelaren lite väl mycket av den varan. Får ta och måla den någon dag, det verkar nämligen inte som min hyresvärd har planer på det i den närmsta framtiden...
 
Vår och frukost i solen är svårslaget.
Sommar nu tack!

Kommentera här: