Post julilska och raketrädsla

Sömnlös i Vårgårda. Inte så romantiskt som sömnlös i Seattle....
Kan tydligen inte somna förän vid 05:30. Blir kul nästa vecka när jag skall gå upp 05:20 igen. 
Natten till igår fick jag iaf gjort något vettigt på småtimmarna. Satt i soffan och kollade på film och hörde att det blev tätare mellan ljuden av barr som släpper från granen. Lät som jag tänker att det låter när det duggar i en sagoskog. När det magiska duggandet avbröts av en liten duns av en kula som har slitit sig fri och sedan ännu en så tänkte jag att jag nog borde avlägsna alla fina glaskulor. Efter det var det lika bra att fortsätta. Så granen är utkastad och resten av julen följde efter. 
Att något som känns så fint och mysigt innan julafton kan kännas så uttjatat bara en dryg vecka efter är knas.
Fick en flash back till fjolårets avpynting när jag låg på alla fyra under granen och försökte lossa julgransfoten och fick barr precis överallt. "Nästa år skiter vi i julgran, eller så skaffar vi en liten kungsgran och har sparsamt med pynt i åtminstone! Var fan är Grinchen när man behöver honom?!" Var några tankar som för genom skallen.
Legobiten, till vänster på bilden, har inte prytt granen utan satt som en kil i foten, den behövdes tydligen för att granen skulle stå rakt. (En bror hjälpte mig med fastskruvande av gran)
Kommer att vara glömt och förlåtet lagom till nästa jul.
 
Nu är det gjort, nu går vi vidare.
 
Hade en väldigt mysig julafton här hemma, det kändes dock som om den gick i rapid. Vi startar alltid vid 13:00 med julgröt. Hann knappt duka av innan Kalle ankas jul och vid programmets slut kom tomten. Sen direkt på julmatslagning, sedan var det kvällen. Världens kortaste dag som det förbereds och stressas inför i veckor! Barnen var nöjda och glada för sina julklappar och det skedde inga större missöden så mamman var också glad. Förra året så lyckades mamman (jag) köpa två dubletter, Noel fick lego som han visst redan hade och hero factory som han också hade innan. *face palm* Tomten räddade situationen snyggt, Noel (som fortfarande trodde på tomten det året) gick fram och skulle returnera sitt lego, tydligen så det funkar. Tomten hänvisade då till ett annat paket som han skulle få istället. En ny tv. Noel var såklart väldigt nöjd och kände inga skuldkänslor över att han fick ett paket som någon annan skulle ha fått, eller det är vad han har trott i ett års tid. Vi fick reda ut det lagom till jul i år. Att det faktiskt var jag som köpt tv:n till honom i julklapp.
Syskonbarn.
Liam och Jamie när Jamie har fått en iPhone 5c och Liam är övertygad om att han inte kommer att få någon (han har spräckt så många displayer och inser att han inte förtjänar en ny mobil), han fick dock en och ordningen var återställd.
Jag fick Emma (lillasyster) som lappklapp (vi drar ett vuxennamn och köper för 500kr till den personen, så slipper man köpa till alla, YAY!) och jag köpte två kaffekoppar med fat, två små assietter och en större assiett i rosa från Pip studios nya kollektion. Blev såååå nöjd att jag fick Emma, vi har väldigt samma smak och är lika tokförtjusta i heminredning och allt pastellfärgat. Hon blev nöjd. Och vad som kanske är ännu bättre är att Emma även fick mig. Bästa senariot. Ever. Jag fick the Balm Nude'tude Eye Shadow Palette, som jag har trånat efter ;) och ett jättefint rosa läppstift från Make up store. 
Från jobbet fick jag en babyblå glassmaskin från OBH Nordica. Gjorde glass till nyårsefterrätten, smaskigt!
 
 
Vi firade nyår här hemma också, med delar av familjen. Mamma, pappa (mina), yngste lillebrodern och storebror med sambo och två kottar. Vi var alltså bara 12 pers (Jamie hade en kompis hemma också)! Behövde bara möblera om lite för att alla skulle få plats.
Här får jag hjälp av Tilda med dukningen. Jag hade ställt en servett per tallrik men Tilda tyckte att det var lite fattigt och placerade servetter i alla glas också.
Mycket trevlig kväll med mycket god mat, fram till tolvslaget. Vi gick ut till torget mitt i byn för att skåla och titta på fyrverkerier. Jag är livrädd för kombon fulla människor och allt som har med eld att göra och brukar vara nervös (läs panikslagen) under raketskjutning. Och om jag dessutom har barn med mig så är jag helt jävla hysterisk. Vi stod intill en vägg utanför en butik och hade ett litet tak över oss, så det kändes helt okej. Tills några överförfriskade, hänsynslösa, icke ansvarstagande, idiotiska, unga personer fick för sig att det var kul att lägga raketer ner på marken, ställa uppochner i parkbänk, sätta snett i snöhög, hålla i handen och tända på. Det flög raketer överallt, mot och i folkmassor (hörde i efterhand att Emmas kompis hade fått en på sig som bränt stora hål i hennes klänning och brännskadad hennes lår), då tog jag barnen i jackkragen och sprang. Hela vägen hem. Och dem fick inte sticka näsan utanför dörren igen. Detta skedde under loppet av kanske 15 min och då hann det även bryta ut slagsmål på flera ställen. Crazy. Känner mig som en gammal rädd tant. Det är dom där jäkla barnen som plockar fram den där rädslan hos en, den där gastkramande rädslan som lägger sig som en elefant på bröstet och ger en kalla kårar. Det ända jag kunde tänka på när man skulle avnjuta fint fyrverkeri var Noels söta lilla tryne, som till hälften hade smälts bort.
Hoppas på förbud, alternativt begränsad uppskjutning av raketer. Om inte för min skull, så för djurens skull. Stackars alla små (och stora) hundar (och alla andra djur) som ligger och skakar som små asplöv bakom en soffa (eller annan möbel)! 
Annars var det bra, mycket bra ;)
Har inga nyårslöften direkt. Förutom att bli smal, ung, framgångsrik i något awesome, bli helgonförklarad, odödlig, finna botemedlet mot aids och canser, fixa fred på jorden, utplåna sexism, rasism, homofobi och allt annat otäckt. Så det känns som 2015 är året då jag kommer att hålla mina nyårslöften. Ett nyårslöfte som jag borde ha är att inte skjuta upp allt som inte är asballt till sista sekunden eller som det oftas blir aldeles jätteförsent. Men man vill ju vara realistisk ändå.
 
Gott nytt år!

Kommentera här: