DIY - Taklampa

Jag hade tänkt köpa en ceris taklampa med fransar till vardagsrummet, istället så klädde jag om en loppisfyndad lampa. Kanske inte blev lika snygg som Moster, som lampan heter, men det kostade inte 1900kr, som lampan kostar, det är ju ett plus iaf. Sen är det ju kul att ha en lampa som ingen annan har också. Om ni tycker att det låter som jag försöker övertala mig själv om att detta alternativet är mycket bättre så kan det stämma rätt bra.
 
Det var ganska längesedan jag köpte den lampan, jag började klä den i ljusa blommiga tyger som jag limmade på. Limmet blödde igenom och det var ju inte så tjusigt så den blev aldrig färdigställd.
Nu har jag ju en symaskin så nu kunde jag sy ett nytt fodral till den.😀👍
Sladden var tyvärr lite kort så den hamnade lite väg högt. Får byta sladd någon gång....
Lampans originaltyg var så skört så det gick sönder, var lite svårt att klippa ut en bra mall. Nästa gång jag klär en lampa så kommer jag vara mycket noggrannare när jag gör mallen!
 
Tyget köpte jag på Panduro hobby.
 
Nålade in och fick sy en söm till bredvid alla sömmar. Som sagt, nästa gång skall jag var MYCKET noggrannare med mallen! Jag sydde en kanal i över och nederkan, trädde ett snöre i och drog åt och knöt. 
Den fina fransen fyndade jag på vår lokala second hand, 1kr metern kostade den. Köpte all rosa Frans de hade och en vit. Har letat som en tok efter fin frans i olika hobbybutiker utan någon framgång så jag blev väldigt glad över mitt fynd. Fransen syddes fast några centimeter ovanför kanalen.
 
Blev inte helt perfekt, satsar på perfektion på försök två. 😉
Behöver klippa av en bit av det överflödiga tyget i skarvarna såg jag när den var tänd. Behöver 
även dra in tyget lite till på ovansidan, så det sitter slätare.
Blev la ganska okej ändå.
1 Bintu Malm Fraser:

skriven

Oj vad duktig du är! Fint rum :-)

Svar: Tack så mycket ☺️😘
Miss Birdie

2 Nathalie Isaksson:

skriven

Älskar lampskärmar m fransar, har en hel del då jag samlar på lamor. Denna blev riktigt snygg! Har aldrig testat att sy en egen skärm, men det borde man kanske testa för o få skärmar som passar perfekt in i hemmet.

Svar: Tack 😀 Älskar också lampor med frans. Har flera loppislampor som kommer att kläs om så småningom och självklart kommer få fin frans 😁
Miss Birdie

Kommentera här: